Titta översvämning

Igår hade vi tur med vädret. Det kan man inte riktigt säga om idag. Det har regnat hela dagen och eftersom det har regnat ganska kontinuerligt i en hel vecka verkar inte marken i Skåne riktigt klara av vattenmassorna. Vid hemfärd var E22an avstängd på grund av översvämning, det har jag nog aldrig varit med om tidigare.

Igår rensade jag ogräs längs med hela nysatta häcken, ungefär 150 meter… Det tog mer eller mindre hela dagen men det var riktigt igenväxt. Bra att få bort det innan vintern och skönt att se att häckplantorna faktiskt lever och finns där. Imorse hämtade vi fler bokskott hemma hos mina föräldrar, sextio stycken och kompletterade sedan vår odling där de gamla plantorna inte riktigt har tagit sig. Tio skott hade jag över när jag hade gått runt hela tomten men då började det regna mer rejält. Jag la en presenning över byggställningen så jag fick lite skydd för att foga på baksidan. Fick bara gjort två ”rutor” innan jag, trots presenning, var rejält blöt och ville plocka undan slagborren innan den blev fuktskadad. Väl nere ser jag att det har regnat så mycket så att det hade förunnat in rejält med vatten i ladan. Som tur var hade inget blivit skadat och kattungarna var torrskodda. Det visade sig att det hade blivit stopp i brunnen på innergården så vattnet rann inte undan. Vi fick lasta grus och sand på en skottkärra och bygga vallar för att hålla ladan torr. Tur att golvskivorna klarade sig!

Tack och lov släppte stoppet i brunnen av sig själv så det värsta gick över. Även i källaren fick vi in en del vatten men det var inte första gången direkt. Vi behöver dränera huset men att väggarna blev täta fick prioriteras den här sommaren. De sista top plantorna häck står kvar i en hink. Kanske kommer de ner i marken senare i veckan men nu var det skönt att komma hem till lägenheten.

Kommentera

