Titta pengar

Det är många som frågar om huset, om hur det går, om hur planerna ser ut, om vad vi gjort i helgen med mera med mera med mera. Däremot är det väldigt få som frågar om pengar. Typiskt svenskt skulle jag säga. Vi pratar sällan pengar i Sverige. Även om jag var betydligt yngre när jag bodde i Frankrike så insåg även jag som inte ens hade fast inkomst då att pengar var betydligt mer öppet samtalsämne. 

Två personer tror jag har frågat mer om budget eller priser. Det korta svaret är, nej, det här är inget billigt projekt. Det man dock kan säga är att det blir billigare av att göra saker själv. Vi hade inte kunnat köpa ett hus på ett så pass bra läge som antingen var färdigrenoverat eller att ta in hantverkare till allt. Det hade inte varit ekonomiskt hållbart. 

Istället satsar vi på att göra mycket själva. Förutom bra stöd och support av hantverkare i släkten så finns det några delar där vi förmodligen kommer ta hjälp av hantverkare. Dels för att det är värt mycket att få vissa delar lite extra säkra och dels för att en del delar vill man inte göra själv. Ytskikt och kakel i badrummet samt installation av skorsten tillhör första kategorin säkerhet och isolering är båda delarna. 

Bild

 

Isolering = värme. 

Lämna en kommentar