Titta rödvinbärssaft

Igår kokade jag saft på röda vinbär. Min mamma tipsade mig om att jag borde passa på att göra lite saft nu i bärtider eftersom det är gott med läskande och söt saft när man bygger. Hittade dessutom flera recept på röd vinbärssaft som var mycket enkla. Som vanligt blandar jag lite olika recept.

Ingredienser i min saft: två liter röda vinbär, sex deciliter vatten, fem deciliter socker, en matsked vaniljsocker, en tesked natriumbensoat.

Vi har röda vinbär på vår innergård till lägenheten. Jag plockade väldigt snabbt ihop två liter. Fördelen med att koka saft är att man inte behöver rensa bären.

Bild

Sedan sköljs bären.

Bild

Lägg i en större gryta. Häll på sex deciliter vatten. Bild

Låt koka i tio minuter.

Bild

Sila av saften genom en saftduk eller en väldigt finhålig sil. Häll i fem deciliter socker och låta sjuda eller koka svagt i tio minuter.

Bild

Häll en tesked natriumbensoat och en matsked vanijsocker i lite saft och rör ut det. Häll sedan i det i grytan med saft. Bild

Jag fryser min saft så att den håller superlänge. Totalt blev det en och en halv liter saftkoncentrat. Håll upp i flaskor eller burkar och förvara kallt, eller i frysen.

Bild

Taggad

Kommentera

