Titta brådskande brev från Tobiasregistret

Förra veckan öppnade jag brevlådan och stannade till när jag fick ett stort kuvert i handen, märkt med Tobiasregistret och stora understrukna bokstäver där det stod Brådskande.

För ett år sedan bestämde jag mig för att anmäla mig som möjligt stamcells- och benmärgsdonator. Tobiasregistret saknar framförallt folk mellan 18-40 år och jag hade läst en broschyr från Blodcentralen. Precis som att ge blod så känns det logiskt att donera benmärg och stamceller.

1070378_10151467629465957_1867786527_o

Jag ringde till Tobiasregistret och där frågade dem hur det kändes. Det var inte lätt att sätta ord på. För främst känns det bra om man kan hjälpa någon som behöver det och samtidigt är det naturligtvis inte enbart positiva känslor eftersom någon är sjuk.

Trots att kuvertet var märkt med Brådskande så är det inte superakut. Processen kan ta några veckor ibland och några månader ibland. I brevet fanns en sjusidig hälsodeklaration som jag fyllde i. Jag fick också svara på några av frågorna direkt i telefon när jag pratade med den trevliga personalen på Tobiasregistret. Nästa steg var ett nytt blodprov så igår var jag på Blodcentralen där de precis som vid vanlig blodgivning stack i armen men de tog bara ut en halv deciliter blod som fördelades på fyra provrör.

Jag vet fortfarande inte om det är stamceller eller benmärg som behövs eller vilken metod som blir aktuell om det blir av. Patienten kan finnas var som helst i världen. Det jag fick veta är att det är en kvinna i trettioårsåldern. Stamceller doneras oftast genom blodgivning där de tar ut blod från ena armen, tar stamceller och pumpar tillbaka blodet till donatorn genom andra armen. För benmärg så sövs donatorn och benmärg tas ur nedre ryggen. Lite mer detaljerad information finns här.

Nu väntar resultatet från blodproverna och så går de igenom min hälsodeklaration. Om det ser bra ut väntar hälsokontroll och sedan informationsmöte innan själva donationen sker om det blir av.

Flera har frågat mig om det inte gör ont. Jo, en benmärgsdonation gör ont och visst tar processen en del tid etcetera. Samtidigt så är det för mig absolut värt det om jag kan hjälpa någon annan att bli frisk. 

Imorse läste jag historier från andra givare på bussen. Väldigt fina historier där människor gjort skillnad och där det blir tydligt att just mina eller dina stamceller kan behövas. Som Per som var en på tolv miljoner för att att hjälpa till i sitt fall eller som berättelsen nedan som jag hittade i en kommentar på deras Facebooksida där historien på Facebook slutade lyckligt men där det inte fanns någon donator för hennes man.

Om du vill anmäla dig så går du in på tobiasregistret.se eller mailar till info@tobiasregistret.se.

2013-07-24 14-31-54

Kommentera

