Villahemförsäkring eller gårdsförsäkring

Jag glömde ju berötta hur det gick i försäkringsfrågan. Efter att ha jämfört försäkringsbolag på flera sätt stod det mellan Salus Ansvar och Länsförsäkringar. Eftersom det inte gick att beställa via nätet direkt (för många frågetcken) så ringde jag upp deras säljare. På Länsförsäkringar pratade jag rätt så länge med en säljare innan vi kom till frågan om hur ladan ska försäkras. Då visade det sig att vi nog skulle behöva en gårdsförsäkring (!) eftersom husen är så pass stora och eftersom vår gamla, lilla lada/förråd innehåller boxar, dock oanvändbara. Hon frågade mig om det var okej om hennes kollega ringde upp eftersom hon satt upptagen och lovade att jag skulle bli uppringd så fort som möjligt så jag skulle stanna vid telefonen. Efter 40 minuters telefontystnad ringde jag SalusAnsvar som sa att ladan inte var ett problem men att den däremot försäkras som en egen del till dess värde. Vi gjorde en snabb uppskattning på att den kan vara värd 300 000 kronor. Vi kan ändra detta belopp senare så om någon skulle ha en bra uppfattning på hur man värderar en lada så hojta gärna till i en kommentar eller så. För de båda uthusen blev det då en extra kostnad på knappt 600 kronor per år och så bjöd han på en drulleförsäkring och vipps så hade vi en hemförsäkring. Om Länsförsäkringar ändå skulle ringa och ha ett bättre erbjudande så har vi 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen, just nu känns det bara bra att ha löst en försäkring åtminstone.

Kommentera

